TRENING UWAŻNOŚCI DLA DZIECI
Co to jest uważność?
Uważność jest byciem w pełni obecnym TU i TERAZ, z przyjaznym i otwartym nastawieniem do tego, co dzieje się w danej chwili. To nie myślenie o tym, co się dzieje w tej chwili, ile bycie w niej - bez osądzania, bez zaprzeczania, czy odrzucania, nie pozwalając też, by pochłonął nas zgiełk.
Po co dzieciom uważność?
Dzieci są z natury ciekawskie, mają duszę odkrywcy i wrodzoną potrzebę uczenia się. Są też naturalnie uważne. Ale – podobnie jak dorośli, często bywają zestresowane, niespokojne i rozkojarzone. Mają zbyt wiele obowiązków szkolnych, wyzwań społecznych, emocjonalnych
i rodzinnych.
Poprzez ćwiczenia uważności i świadomego bycia dzieci uczą się zatrzymywać, żeby złapać oddech i poczuć, czego naprawdę teraz potrzebują. Działają mniej impulsywnie, zwracają uwagę na to, co czują w danej chwili, co się dzieje z ich ciałem, uczą się akceptować to i radzić sobie z trudnymi emocjami.
Zalety, które płyną z ćwiczenia uważności to m.in.:
-
poprawa koncentracji,
-
nauka cierpliwości i zaufania do samego siebie,
-
pomoc w radzeniu sobie z gonitwą myśli, która np. utrudnia zasypianie,
-
umiejętność uspokojenia się przed klasówką, czy prezentacją
w grupie, -
zwiększenie wiary w siebie i poczucie, że mogę być taki, jaki jestem,
-
pomoc przy takich problemach, jak stała konieczność poruszania się, albo natychmiastowego robienie tego, o czym się pomyślało,
-
nauka bycia uprzejmym i miłym dla siebie i innych.
PROWADZĄCY:
Zbigniew Mielke
pedagog z wykształcenia, trener Karuny* i instruktor medytacji.
Od ponad dwudziestu pięciu lat praktykuje medytację i studiuje psychologię buddyjską.
W Instytucie Upaya studiował Professional Training in Contemplative Psychology and Mindfulness.
Przez kilka lat uczestniczył również w warsztatach pracy z przestrzenią i emocjami: Mudra space awareness oraz Maitri, prowadzonych przez Lee Worley z Uniwersytetu Naropy.
Jest założycielem „Instytutu Uważności - GOM”, oraz współzałożycielem stowarzyszenia „Praktyków Psychologii Kontemplatywnej w Polsce”